تلفن تحت شبکهسیسکو

نصب CUCM بر روی ماشین مجازی

نرم افزار Cisco Unified Call Manager یا CUCM نرم افزار Call Manager یا مدیریت تماس ها در معماری Cisco Unified Communication Manager Architecture یا Cisco UC است. همان طور که می دانید این معماری چهار لایه ای شامل Infrastructure Layer ، Call Control Layer ، Application Layer و Endpoint Layers می شود.

CUCM

در مقاله قبلی درباره پیش نیازهای نصب CUCM صحبت کردیم. توصیه می شود که حتما قبل از نصب آن آموزش قبلی را بخوانید. در این آموزش روش نصب CUCM نسخه ۱۱ بر روی ماشین های مجازی توضیح داده خواهد شد.

نصب CUCM بر روی ماشین مجازی

ماشین مجازی را از طریق مدیای نصب CUCM بوت کنید.

محصول Cisco Unified Communication Manager را از لیست محصولات انتخاب نمایید و Ok را Enter کنید.

در این مرحله ورژن مدیای نصب نمایش داده می شود که ما در این مقاله نسخه ۱۱.۰.۱ را آموزش خواهیم داد. Yes را انتخاب نمایید.

برای ورود به Platform Installation Wizard یا انجام pre-installation tasks گزینه Proceed را برگزینید.

در صورتی که مایل هستید پس از پایان نصب از روی دی وی دی Patch های جدید را نیز از طریق Location ای که به اشتراک گذاشته اید اعمال نمایید ، Yes و در غیر این صورت No را انتخاب کنید. از آن جایی که ما از آخرین نسخه ی CUCM استفاده می کنیم و همچنین بعد از نصب نیز امکان اعمال Patch ها از راه های دیگر وجود دارد No  را برمی گزینیم.

Continue را انتخاب نمایید.

در مرحله Timezone Configuration منطقه زمانی تهران را یا هر منطقه ای که در آن قرار دارید را انتخاب کنید. تنظیمات زمان نقش بسیار مهمی در نصب CUCM دارد.

در صورتی که Network Adapter صحیح را برای ماشین مجازی انتخاب کرده باشید تصویر زیر به نمایش خواهد آمد. بر روی Continue کلیک کنید.

در هنگام نصب نیازی به تغییر MTU وجود ندارد. No را انتخاب کنید.

در صورتی که در شبکه DHCP وجود داشته باشد Yes را انتخاب کنید. در غیر این صورت نیاز است که با کلیک بر روی No تنظیمات IP را به صورت دستی انجام دهید. همان طور که در آموزش پیش نیاز ها توضیح داده شده است درستی تنظیمات از جمله ارائه آدرس DNS صحیح که قابل دستیابی باشد ضروری است. همچنین در DNS Server حتما بایستی یک a record برای IP که به CUCM تعلق می گیرد ایجاد شود. ( نام a record مهم نیست. ) همچنین در صورتی که از DHCP آدرس آی پی دریافت می شود ، لازم است که آدرس DNS Server در DHCP Options تعریف شده باشد.

در قسمت Administrator Login Configuration یک نام کاربری و پسورد برای مدیریت Platform انتخاب کنید.

CUCM به صورت خودکار یک Certificate برای این سرور ایجاد می کند. در قسمت Certificate Information اطلاعات سازمان را وارد نمایید و Ok را انتخاب کنید.

CUCM می تواند به صورت کلاستر عمل کند. بنابراین در First Node Configuration از ما خواسته می شود که مشخص نماییم که آیا این سرور اولین Node در شبکه سازمان ما می باشد یا قرار است به Cluster بپیوندد. از آن جایی که فرض بر این است که برای اولین بار CUCM را نصب می کنید Yes را برگزینید.

مطابق آن چه که در آموزش پیش نیازها گفته شد ، وجود و دسترسی به NTP Server برای Cisco Unified Communications Manager بسیار حیاتی است. در Network Time Protocol Client Configuration نیاز به معرفی حداقل یک NTP Server آنلاین و قابل دسترسی وجود دارد. ( راه اندازی NTP Server )

IP یا FQDN تایم سرور را وارد نمایید و Ok را Enter کنید.

در مرحله Security Configuration یک کلمه عبور قدرتمند برای ارتباط بین Node ها در کلاستر و همچنین جهت Encryption فایل های بکاپ توسط DRS وارد نمایید. به عنوان یک قانون کلی در نظر داشته باشید که در نسخه ۱۱ نرم افزار CUCM از پسوردهای ساده و کلمه های عبوری که در Dictionary Attack ها وجود دارند نمی توان استفاده کرد.

در این مرحله نیازی به پیکربندی SMTP Host وجود ندارد. بنابراین No را Enter نمایید.

در آینده و در آموزشی جداگانه تنظیمات Smart Call Home توضیح داده خواهد شد. اکنون گزینه Remind me later to configure Smart Call Home را فعال نموده و Ok را برگزینید.

در Application User Configuration حساب کاربری را برای استفاده از Application Administrative ایجاد نمایید.

تنظیمات انجام شده را با انتخاب Ok تایید کنید.

پس از طی مراحل نصب که ممکن است با توجه به مشخصات سخت افزار تا ۲ ساعت نیز به طول انجامد با تصویر زیر رو به رو خواهید شد.

با استفاده از نام کاربری که انتخاب کرده بودید می توانید به آن لاگین نموده و دستورات مختلف را از طریق کنسول ماشین مجازی اجزا نمایید.

همچنین با نوشتن آدرس IP سرور در Browser می توانید به کنسول مدیریتی آن از طریق وب دسترسی داشته باشید.

با کلیک بر روی Cisco Unified Communication Manager به صفحه Cisco Unified CM Administration هدایت خواهید شد.

Install CUCM 23

اگر این مطلب برای شما مفید است لطفا آن را با دوستان تان در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

آموزش های ویدیویی رایگان سیسکو در این لینک

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
vmm
vmm
3 سال پیش

آقا نوید یه دونه ای بخدا??????

دکمه بازگشت به بالا