CCNA Routing & Switchingسیسکو

آموزش کاربردی شبکه های LAN تا سطح CCNA منحصرا (Routing & Switching) – قسمت نخست

دوره های سیسکو ، به راه اندازی ساختاربندی نگهداری و عیب یابی شبکه های کامپیوتری غالبا در بستر سخت افزاری می پردازند ، طراحی فیزیکی شبکه ، تنظیم ، راه اندازی و نگهداری روترها و سوئیچ های شرکت سیسکو از مباحث مهمی است که در آموزش CCNA به عنوان مهارتی ارزشمند به علاقه مندان ارائه می گردد. دوره آموزشی CCNA اولین کورس از دوره های سیسکو و در حقیقت نقطه شروع آن محسوب می شود.در گذشته آموزش دوره CCNA در سیسکو به عنوان یک دوره آموزشی مقدماتی نام برده می شد. ولی با تغییرات هوشمندانه شرکت سیسکو ، در کنار واژه مقدماتی واژه پیشرفته را به آن می بایست اضافه کرد . شرکت در دوره CCNA برای مهندسین شبکه جویای کار و حتی برای متخصصان شاغل در حوزه شبکه توصیه می شود

دوره CCNA یا Cisco Certified Network Associate ﻛﻪ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻭ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﭘﻴﺶ ﻧﻴﺎﺯ ﺳﺎﻳﺮ مدارک ﺳﻴﺴﻜﻮ ﺍﺳﺖ ، ﺷﺎﻣﻞ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﭘﺎﻳﻪ ﺍﻯ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺷﺒﻜﻪ LAN WAN ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﻧﺼﺐ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯﻯ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎ ﺗﺎ ﺳﻄﺢ کوچک (ﺯﻳﺮ ﻳﻜﺼﺪ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ ﺩﺭ ﺷﺒﻜﻪ) ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ آموزش CCNA ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ سوئیچینگ ﺭﻭﺗﻴﻨﮓ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﺤﻮﻩ ﻧﺼﺐ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯﻯ ﺳﻮﻳﻴﭻ ﻫﺎ ﻭ ﺭﻭﺗﺮﻫﺎﻯ ﺳﻴﺴﻜﻮ ﺩﺭ ﻻﻳﻪ ﻫﺎﻯ ﺩﻭﻡ ﻭ ﺳﻮﻡ ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ. ﺿﻤﻦ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺗﻜﻞ ﻫﺎﻯ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻰ ﺷﺒﻜﻪ ﻫﻢ ﺗﺎ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮﻯ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوره +NETWORK ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.

دانشجو در آموزش CCNA فرا می گیرد که  چگونه شبکه مبتنی بر IPv4 و IPv6 را در سطوح مختلف شبکه مانند LAN و WAN پیاده سازی نماید.معرفی ،پیاده سازی و عیب یابی انواع پروتکل های مسیر یابی مانند:RIP،EIGRP،OSPF اصلی ترین سرفصل این دوره را تشکیل می دهد .از دیگر مطالب آموزش این دوره پیکربندی روتر ها و سوئیچ ها در کنار برقراری امنیت در شبکه توسط این تجهیزات می باشد.معرفی انواع تکنولوژی های WAN و مدیریت تجهیزات شبکه نیز از دیگر مطالب آموزشی این دوره محسوب می شود.

CCNA  R&S V3 گواهی بر اینست که شرکت سیسکو همواره متخصصان خود را با نیازهای  بازار کار، به روز نگه می دارد. از این رو در این دوره مفاهیم QOS ،Cloud Computing  و SDN در کنار سایر مطالب ارائه می شوند و حتی پروتکل مسیریابی اینترنت یا همان BGP معرفی و در سطح اولیه پیاده سازی می شود.در تغییرات این دوره مسائل امنیتی مانند Dot1x،AAA Authentication و DHCP Snooping در کنار سایر موارد لحاظ شده اند.

امروزه شرکت های کوچک و متوسط و یا حتی شرکت های دولتی نیز از محصولات Cisco استفاده می کنند و بدیهی است که وجود چنین شرایطی موجب به وجود آمدن فرصت های شغلی بسیاری برای دارندگان مدرک CCNA چه در داخل و چه در خارج کشور شده است.

در واقع یکی از مسیر هایی که می توان برای بدست آوردن یک شغل مناسب و متناسب با ما و تخصص ما برایمان مهیا شود خواندن و گذراندن مستمر و پی در پی دوره های مختلف سیسکو می باشد که شروع آن با دوره CCNA میباشد.درواقع هر چه دانش خود را در این حیطه بیشتر کنید احتمال اینکه در جلسه مصاحبه شغلی خود نا امید بیرون بیایید بسیار پایین می باشد.

با آموزش های این دوره از مجله تخصصی تک تیک راه را برای بدست آوردن شغل متاسب شما هموار کرده ایم تا بتوانید در این مسیر موفق باشید.

.در ادامه همراه ما باشید…

فرصت های شغلی دارندگان مدرک CCNA

از آن جایی که امروزه شرکت ها تقریبا تمامی عملیات و امور مربوط به خود را از طریق شبکه و اینترنت انجام می دهند، در نتیجه داشتن یک زیر ساخت شبکه کارآمد که بتواند از حملات هکرها نیز در امان باشد، برای تمامی شرکت ها ضروریست. فردی که مدرک CCNA را اخذ می کند این اطمینان خاطر را به کارفرما می دهد که این فرد نه تنها می تواند امور مربوط به نصب، مدیریت و اجرای عملیات مربوط به شبکه را انجام دهد، بلکه ایمنی شبکه و انجام امور مربوط به عیب یابی و ارتقای شبکه نیز از جمله دیگر توانایی های اوست. کافیست تا تنها به سایت های کاریابی مراجعه کرده و فرصت شغلی موجود برای دارندگان مدرک CCNA را مشاهده کنید و ببینید چه تعداد مشاغل هستند که پیش نیاز استخدام در آنان داشتن مدرک CCNA می باشد. به عنوان مثال در ادامه می توانید تا با برخی از این مشاغل آشنا شوید:

  • ادمین شبکه
  • کارشناس شبکه
  • کارشناس ارشد شبکه
  • مدیر فناوری اطلاعات (IT)
  • ادمین سیستم
  • کارشناس سیستم
پیاده سازی SwitchPort Security در حالت Dynamic Secure MAC Address

مدرک CCNA نه تنها در ایران بلکه در دنیا جزو یکی از پر درخواست ترین مدارک حوزه IT می باشد و شما پس از کسب مدرک CCNA می توانید در دوره هایCCNP (کلود، دیتا سنتر و سایر حوزه ها) و CCIE شرکت کنید و با کسب هر کدام از این مدارک جایگاه شغلی و در آمد خود را بهبود بخشید.

مجله تخصصی تک تیک قصد دارد در ابتدا در این سری از مقالات به صورت خاص دوره کاملا کاربردی ( CCNA(R&S را برای شما عزیزان تهیه کند.

گواهینامه‌های شغلی سیسکو

شرکت Cisco Systems دارای گواهینامه های بین‌المللی معتبر در زمینه مهندسی شبکه می باشد.

گواهینامه های سیسکو در پنج سطح ارائه می شوند:

  1. Entry
  2. Associate
  3. Professional
  4. Expert
  5. Architect

سطح Entry

سطح Entry با مدرک CCENT ابتدایی بوده و در ایران دوره ای با این عنوان برگزار نمی‌شود در عوض مدرک +Network به عنوان پیش نیاز مهندسی شبکه سیسکو و مایکروسافت در ایران مورد توجه قرار داشته و معمولاً اولین دوره ای است که متخصصان شبکه آن را می گذرانند! البته CCENT معادل +Network نبوده و سطح بالاتری دارد، CCENT را می توان نیمی از راه مدرک CCNA دانست، کسی که CCNA دارد، به CCENT هم مسلط است!

سطح Architect

سطح Architect که در چند ماه اخیر توسط سیسکو ارائه شده است، بالاترین سطح مدرک مهندسی شبکه در بین کلیه مدارک بین‌المللی شبکه است، ظاهراً شرکت سیسکو با ارائه ی این سطح خواسته تا برترین متخصصان بین‌المللی شبکه را گلچین نماید، شاید بتوان (CCA(Cisco Certified Architect را به نوعی معادل فوق دکترای شبکه در گرایش Design(طراحی) دانست!

سطوح Associate و Professional و Expert

اما گذشته از سطح Entry و Architect سایر سطوح مدارک سیسکو گرایش های مختلف مهندسی شبکه را پوشش می دهند، سه سطح Associate و Professional و Expert …

Associate یا دستیار، یعنی قرار گرفتن در ابتدای مسیر، گرایش شما هر چه که باشد می بایست پیش از اخذ هر مدرک یا گذراندن هر دوره ای، CCNA با گرایش Routing & Switching را بگذرانید! بعد از آن چنانچه خواستار تغییر گرایش از Routing & Switching به سایر گرایش ها باشد، می بایست مدرک Associate ِ آن گرایش را نیز اخذ کنید، مثلاً چنانچه به Security علاقه‌مند هستید باید مدرک CCNA با گرایش Security را کسب کرده و سپس به سطح بالاتر یعنی Professional صعود نموده و CCSP را بگذرانید و نهایتاً مدرک سطح Expert یعنی CCIE با گرایش Security را اخذ کنید! البته اخذ این مدارک به خصوص مدارک سطح Expert کاری فوق العاده سنگین بوده و نیازمند تجربه کاری در حدود ۱۰ سال و تمرکز عمیق روی منابع مطالعاتی است!

آموزش تصویری آپدیت IOS سوییچ و روتر سیسکو

 

پرطرفدارترین گرایش ها

در بین ۸ گرایش ذکر شده، Routing & Switching مانند پایه ای برای سایر گرایش ها محسوب شده و در کشورهای مختلف دنیا همچون ایران پرطرفدارترین گرایش محسوب می شود! در حال حاضر در ایران به گرایش هایی چون Voice، Security و Wireless نیز بها داده شده و دوره هایی برای این سه گرایش در آموزشگاههای مختلف برگزار می شود

مدارک آموزشگاهی و مدرک بین‌المللی

چنانچه دوره های سیسکو را در آموزشگاههای کشور بگذرانید، پس از امتحان پایان دوره، آموزشگاه، مدرک اتمام دوره ی مذکور را همراه با نمره به شما اعطاء خواهد کرد، برخی مدارک آموزشگاهی معتبر بوده و مورد تائید سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی هستند اما برخی نیز به میزان کافی اعتبار ندارند، پس در انتخاب آموزشگاه مورد نظر دقت نموده و فراموش نکنید که کیفیت آموزش مهمتر از اعتبار مدرک و میزان تلاش و همت شما در یادگیری و بکارگیری عملی آموخته ها مهمتر از هر دوی این موارد است! امتحان بین‌المللی در Test Center هایی گرفته می شود که متأسفانه کشور ایران را تحریم نموده و هیچ پایگاهی در داخل کشور ندارند، پس برای اخذ مدرک بین‌المللی باید از کشور خارج شوید، اما مسئله فقط فقدان یک Test Center در کشور نیست، در آنسوی مرزها نیز شما نمی‌توانید به صورت قانونی امتحان دهید و ناچارید با هویت ِ غیرایرانی و به صورت غیرقانونی امتحان داده و از شرکت سیسکو سیستمز مدرک بین‌المللی بگیرید! مدرک بین‌المللی سیسکو افزون بر اینکه در ایران امتیازی بزرگ جهت یافتن شغل محسوب می شود، اعتبار علمی شما را در سرتاسر دنیا تضمین می کند!

 

برای  آشنایی و تشریح نمونه سوالات CCNA به این لینک از مجله تخصصی تک تیک و نحوه شرکت در آزمون های بین المللی لطفا به این لینک  مراجعه نمایید.

منابع مطالعاتی

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید دانشجویان برای مطالعه و خواندن این دوره و دریافت مدرک آن به دو شیوه می توانند اقدام کنند:

۱- دو دوره با کد استاندارد ۱۰۵-۱۰۰ و ۱۰۵-۲۰۰  مطالعه کنید

۲- به یک باره دوره با کد استاندارد ۱۲۵-۲۰۰  را بخوانید.

برای اطلاعات بیشتر به این مقاله از مجله تخصصی تک تیک مراجعه کنید.

در این دوره آموزشی از مجله تخصصی تک تیک ما هم از کتاب های اصلی خود سیسکو برای آموزش استفاده می کنیم و هم تجربه های شخصی و سایر منابع معتبر دیگر که بتوانیم مطالب کامل و آموزنده ای خدمت شما عزیزان ارایه دهیم.
در پایان این مورد را ذکر می کنیم که این آموزش به گونه ای تهیه می شود که فرض  می کنیم شما در دوره +Network کاملا مسلط هستید و به مطالب اون دوره اشراف کامل دارید ،چراکه در این سری از آموزش سیسکو مفاهیم کاربردی و عملی CCNA را برای شما آماده می کنیم  تا بتوانیم بیشترین مطالب را به مفاهیم اصلی این دوره یعنی شبکه Lan و بحث Routing و  (Switching(Ethernet تا سطح CCNA اختصاص دهیم.


امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را ببرید ،در مقاله بعدی به تشریح Switch و انواع آن و نحوه اتصال به آن  می پردازیم .مجله تک تیک را در شبکه های مجازی دنبال کنید و به دوستان خود معرفی نمایید. 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا