NSXvcenterVMWareمجازی سازی

مفاهیم شبکه در VSphere ESXi و VCenter نسخه ۶.۵ – بخش دوم

در مقاله قبل از این سری درباره مفاهیم ساده شبکه در VMware vSphere صحبت کردیم. در نوشتار پیش رو درباره مفاهیم پیشرفته تری همچون Standard Port Group و Distributed Switch ها تعاریف و مثال هایی را عنوان خواهیم نمود.

Standard Port Group

Port Group مشخص کننده ویژگی های پیکربندی پورت است. Port Configuration Options شامل مواردی مثل محدودیت پهنای باند یا Bandwidth Limitations و تگ های وی لن – VLAN Tagging – برای هر پورت عضو سوئیچ می شود. در نهایت سرویس های شبکه از طریق Port Group ها که هر یک تعیین کننده سیاست خاصی هستند ، به Standard Switch متصل می شوند. به بیان ساده تر Port Group ها می توانند قوانین حاکم بر یک اتصال یا چندین اتصال را تعیین نمایند. به طور معمول یک Standard Switch تحت قوانین یک یا چند Standard Port Group فعالیت می نماید.

در مقاله همکار عزیزم مهندس کارآگاه نحوه ایجاد پورت گروپ به همراه تصویر شرح داده شده است. ( لینک مقاله ایجاد Port Group )

vSphere Distributed Switch

این نوع سوئیچ به عنوان یک سوئیچ یکتا و در اتصال با تمام هاست های دیتاسنتر جهت مدیریت و مانیتورینگ مرکزی Virtual Network ها مورد استفاده قرار می گیرد. پیکربندی این نوع سوئیچ بر روی سرور vCenter صورت می پذیرد و به تمام هاست های مرتبط با آن سوئیچ اعمال می گردد. این همان دلیلی ست که در نتیجه آن ارتباط شبکه ماشین های مجازی در زمان Migrate بین هاست هایی که توسط یک vCenter کنترل می شوند ، قطع نمی شود و تمام پیکربندی منتقل می شود. واضح است که بر روی یک هاست ESXi تنها امکان ساخت vSphere Distributed Switch وجود ندارد.

Host Proxy Switch

سوئیچ هاست پروکسی مفهوم جالب و ضروری ست که در زمان راه اندازی vCenter همه ما بدون اینکه بدانیم در حال استفاده از مزایای آن هستیم. Host Proxy Switch یک سوئیچ استاندارد مخفی است که بر روی هر هاستی که یا vSphere Distributed Switch در ارتباط باشد ، ایجاد می شود. این سوئیچ پیکربندی Distributed Switch را بر روی هاست Replicate می نماید. به همین دلیل است که اعمال تغییرات کلی به صورت مرکزی و تنها از طریق vSphere Distributed Switch از روی vCenter امکان پذیر است.

Distributed Port

به پورت های Distributed Switch که به VMkernel هاست یا کارت شبکه ماشین مجازی متصل هستند Distributed Port یا آن طور که به فارسی ترجمه می شود پورت توزیع شده می گویند.

Distributed Port Group

دقیقا مانند مفهوم Standard Port Group است. اما قوانین و سیاست های حاکم بر روی Distributed Switch ها را تعیین می نماید.

تا این جا مفاهیم شبکه های گسترده در دنیای مجازی بر پایه پلت فرم VMware vSphere را فرا گرفتیم. در مقاله بعدی از این سری شما را با جزئیاتی مانند NIC Teaming و کاربرد آن ، VLAN ، VMkernel TCP/IP Networking Layer ، IP Storage و در نهایت TCP Segmentation Offload صحبت خواهیم کرد.

۱ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا