تکنولوژیشبکه و ارتباطات

Fast Ethernet یا Gigabit Ethernet

در حال حاضر دو استاندارد رایج سرعت اینترفیس وجود دارد ، که آن ها را بیش از بقیه می بینیم و می شنویم. برای مثال در مقاله معرفی یکی از خانواده های سوئیچ های سیسکو ، دیدیم که برخی از مدل ها پورت های FastEthernet و برخی دیگر پورت های GigE دارند.

تفاوت Fast Ethernet با GigEthernet به زبان ساده

اگر هنوز مطئن نیستید که تفاوت این دو استاندارد با یکدیگر چیست راهنمای پیش رو برای شما مناسب است. اما پیش از این بهتر است به زبان ساده بگوییم که Fastethernet بر خلاف نامش ، سرعت کم تری نسبت به GigEthernet دارد.

تاریخچه مختصری از Ethernet

اترنت برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ معرفی شد و در آن زمان بیشترین Throughput آن به حدود ۱۰ مگابیت در ثانیه می رسید. ۱۵ سال بعد در ۱۹۹۵ یک ورژن به روزرسانی شده از اترنت معرفی شد. به این ویرایش خاص FastEthernet می گفتند. البته در بعضی از داکیومنت ها ممکن است از آن با نام ۱۰/۱۰۰ نیز یاد  شود. Throughput این نسخه Ethernet حدود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

استانداردهای اترنت در سوئیچ های سیسکو

سه سال بعد یک نسخه جدید تر معرفی شد که با نام Gigabit Ethernet یا GigE شناخته می شود. در حال حاضر GigE یا ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ آخرین استاندارد Ethernet است که سرعت آن به ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه یا ۱ گیگابیت در ثانیه می رسد. البته اینترفیس های سریع تری نیز وجود دارند. برای مثال اینترفیس های ۱۰ گیگابیتی که هنوز استفاده از آن ها در محصولات گسترش نیافته است. حتی جالب است بدانید که در حال حاضر Terabit Ethernet نیز در حال توسعه است.

پورت SFP بی-دایرکشنال یا BiDi SFP

سازگاری استانداردهای اترنت

باید گفت که در زمانی که حتی یک دیوایس با استاندارد قدیمی تر و آهسته تری نسبت به بقیه دیوایس ها کار می کند ، سرعت اترنت شما بر اساس سرعت کند ترین دیوایس تنظیم خواهد شد. برای مثال اگر دو دستگاه سرور و کلاینت با پورت GigE را به هم  و از طریق یک سوئیچ Fast Ethernet متصل نمایید در این صورت سرعت شما حداکثر به اندازه FE خواهد بود.

در پایان نکته مهم دیگر اینکه ، اگر مایل به استفاده از ارتباط GigE هستید ، حتما از کابل های Cat 5e یا Cat 6 استفاده نمایید.

دربارع پورت سکوریتی وایولیشن مود ها در این مقاله بیش تر بدانید.

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest

0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
Master MLS
Master MLS
5 سال پیش

۱۰GBASE-CX4 ۱۰- Ethernet ( ۱۵ ), CX4 InfiniBand .

دکمه بازگشت به بالا