AsteriskElastixتلفن تحت شبکه

راه اندازی Ring Groups در Elastix

یکی از شغل هایی که در همه سازمان ها وجود دارد ، اپراتور تلفن است. همچنین VoIP Administrator ها بیش از هر شخصی در سازمان ، با اپراتور همکاری دارند. چرا که تلفن اپراتورها یا منشی ها به طور معمول درگاه ورود و خروج سازمان است. همان طور که می دانید یکی از راه های کاهش بار کاری اپراتورها استفاده از IVR است. IVR به زبان ساده منوی صوتی است که وقتی با شماره سازمان تماس بگیرید پخش خواهد شد و صدای ظبط شده به جای اپراتور شما را جهت برقراری تماس با شخص مورد نظر راهنمایی می کند.

گاهی پیش می آید که حجم تماس های ورودی به سازمان بسیار زیاد است. از طرفی نمی توانید همه داخلی ها را در منوی IVR جا دهید. بنابراین در عمل بسیاری از تماس گیرندگان حتی با شنیدن صدای منشی مجازی ترجیح می دهند به اپراتور متصل شوند. همین امر باعث می شود که در هر لحظه بیش از یک تماس به سمت تلفن اپراتور صورت پذیرد.

اگر در سازمان شما یک اپراتور استخدام شده باشد ، سه گزینه پیش روی شما است. گزینه اول اینکه تماس های هم زمان با بوق اشغال مواجه شوند. به این دلیل که اپراتور مشغول راهنمایی تماس گیرنده اول است. گزینه دوم ایجاد صف برای تماس ها است. در این صورت اگر تلفن اپراتور اشغال باشد ، تماس گیرنده بوق اشغال نمی شنود. بلکه در صف منتظر می ماند تا تلفن اپراتور آزاد شود. اما امکان سومی نیز وجود دارد و آن ایجاد Ring Group است.

Ring Group چیست؟

همان طور که می دانید Ring در لغت به معنای حلقه می باشد. در سیستم های تلفنی ، Ring یا حلقه یعنی اینکه به جای پاسخگو بودن تنها یک Line یا خط تلفن ، چندین خط به صورت هم زمان جهت پاسخگویی فعال باشند. برای بهره مندی از این قابلیت با استفاده از تنها یک تلفن ، لازم است که دستگاه تلفن ، دارای بیش از یک Line باشد. در غیر این صورت می توانید Ring Group را بر روی چند دستگاه تلفن فعال نمایید.

با فعال سازی Ring Group بین چند داخلی متفاوت ، زمانی که یکی از خط ها اشغال باشد ، از دیگر خطوط تلفن جهت پاسخگویی استفاده می شود. البته Ring Group حالت های دیگری را نیز دارد. در این آموزش نحوه راه اندازی Ring Group از طریق مرکز تلفن Elastix آموزش داده می شود.

راه اندازی Ring Group در Elastix

برای راه اندازی Ring Group در الستیکس نیاز است که کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید :

  • مشخص کردن داخلی های عضو Ring Group
  • ساخت Ring Group
  • هدایت ترافیک به سمت Ring Group

ابتدا وارد محیط وب Elastix شوید. از منوی PBX و سپس PBX Configuration وارد Ring Groups شوید.

Elastix Ring Group - 1فیلدهای مهم در این قسمت شامل Ring Group Number ، Ring Strategy ، Extension List و Destination if no answer هستند.

در Ring Group Number یک شماره برای حلقه تعیین نمایید. Ring Strategy یکی از فیلدهای بسیار  مهم می باشد. در این مقاله تنها دو حالت را توضیح می دهیم.

اولین حالت Ring Strategy وضعیت ringall می باشد. به این معنا که اگر این استراتژی انتخاب شود  ، همه تلفن هایی که عضو Ring Group باشند با هم زنگ خواهند خورد و اولین نفری که تماس را پاسخ دهد ، زنگ سایر تلفن ها نیز قطع خواهد شد و آزاد می مانند. حالت بعدی که در این مقاله توضیح داده می شود وضعیت hunt است.

با استفاده از وضعیت hunt از اولین داخلی عضو Ring Group پاسخ به تماس شروع می شود. اگر اولین داخلی اشغال باشد تماس به داخلی یا Line دوم منتقل می شود و الی آخر. این وضعیت یکی از بهترین استراتژی های Ring Group می باشد. به خصوص در زمانی که دستگاه تلفن اپراتور بیش از یک Line را پشتیبانی می نماید.

در فیلد Extension List شماره های داخلی عضو حلقه را مشخص نمایید. بعد از تایپ هر داخلی اینتر را بفشارید و برای تایپ داخلی بعدی به خط بعدی بروید.

در انتها در صورتی که مایل باشید اگر هیچ کدام از اعضای Ring Group حاضر نبودند تماس به جای دیگری منتقل شود در قسمت Destination if no answer آن را انتخاب کنید. برای مثال می توانید آن را بر روی IVR تنظیم کنید.

بر روی Submit Change کلیک کنید.

اگر پیغام عدم توضیحات نمایش داده شد ، فیلد Group Destination را نیز پر کنید و دوباره Submit Change و سپس Apply Config را انتخاب کنید.

همان طور که گفتیم مرحله سوم هدایت تماس ها به Ring Group است. برای این کار کافی است که از منوی Inbound Routes تماس های ورودی از خط دلخواه را به جای IVR و … به Ring Group ایجاد شده هدایت نمایید.

به دلیل گستردگی سناریوهای قابل پیاده سازی با Ring Group لطفا اگر سوالی در رابطه با دیگر سناریو های مرتبط دارید آن را در قسمت نظرات مطرح نمایید. کارشناسان وب سایت تک تیک خیلی زود پاسخ شما را خواهند نوشت.

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
2 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
مهدی
مهدی
4 سال پیش

سلام من یه الستیکس سرور دارم که یه رینگ گروپ با سه داخلی داره سه خط شهری هم دارم. بعضی مواقع در حالی که همه تلفن ها آزاد هستن وقتی از خط شهری زنگ زده میشه اشغال زده میشه بدین صورت که به رینگ گروپ وصل میشه ولی بوق اشغال میزنه. در حالیکه داخلی ها همه آزاد هستند.

دکمه بازگشت به بالا