تازه های تکنولوژیتکنولوژیدنیای موبایلشبکه و ارتباطات

از شبکه های ۵G چه می دانید؟

۵G تکنولوژی نسل پنج شبکه های بی سیم با پهنای باند بالا است که بر اساس استاندارد  IEEE 802.11 ac عمل می کند. هدف اصلی آن از میان برداشتن تفاوت های Performance بین شبکه های سیمی – Wired –  با بی سیم – Wireless –  است. همچنین بهبود قابل ملاحظه ای نسبت به ۴G را از لحاظ سرعت و میزان پوشش دارد.

شبکه های باند پهن نسل پنجم ، با سیگنال های ۵Ghz ای سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه را برای تعداد ۱۰ اتصال هم زمان محیا می نمایند. این به این معناست که برای هر کاربر در زمان برقراری ۱۰ هزار Connection موازی سرعت ارتباط برابر ۱۰ مگابیت بر ثانیه خواهد بود که رقم بسیار خوبی است. به اعتقاد هواوی به عنوان بازیگر چینی این صنعت ، سرعت ۵G حدود ۱۰۰ برابر ۴G LTE می باشد. این درحالی است که تعداد کانکشن های هم زمان نیز در این گروه فناوری ها بیشتر است.

تکنولوژی سیگنال نیز در ۵G بهبود قابل ملاحظه ای داشته است و پوشش بیشتر و طیف گسترده تر سیگنال آن را به بهبود قابل ملاحظه ای جهت همراهی با IoT تبدیل کرده است.

جالب اینجاست که با وجود عدم ارائه رسمی ۵G تا سال ۲۰۲۰ کمپانی های بسیاری از همین حالا در حال تولید محصولاتی سازگار با این استاندارد هستند.

در سال جاری – ۲۰۱۸ – اپراتورهایی مانند Verizon و AT&T در حال تست این تکنولوژی در برخی از شهر های آمریکا هستند. همچنین ورایزون اعلام کرده است که در المپیک ۲۰۱۸ نیز از شبکه های Broudband نسل ۵ بهره خواهد برد و قدرت آن را به نمایش می گذارد.

جالب است بدانید که شرکت های درگیر در بهبود شبکه های موبایل در تلاش هستند که چالش هایی را حل نمایند تا مقدار تاخیر – Latency –  شبکه های بهره مند از آن را به ۱ میلی ثانیه کاهش دهد. این مقدار حتی در بعضی از شبکه های کابلی نیز به دور از انتظار است ! برای رسیدن به این هدف بهره گیری از تکنولوژی هایی مانند NFV و SDN الزامی است.

جدول زیر که از داکیومنت GSMA Intelligence استخراج شده است تفاوت های اصلی نسل یک تا ۴ شبکه باند پهن وایرلس را مشخص نموده است.

جدول مقایسه شبکه های باند پهن وایرلس یا بی سیم در وب سایت تک تیک 5G

از دیگر اهداف اصلی که برای ۵G در نظر گرفته شده است می توان ۹۰ درصد کاهش مصرف انرژی را عنوان کرد که باعث نگه داری شارژ باطری دستگاه های موبایل  به میزان بسیار زیادی خواهد شد!

برای اطلاعات بیشتر و درک تکنولوژی ۵G می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح نمایید یا به داکیومنت بسیار جامع و جذاب GSM Intelligence  مراجعه نمایید. این Document در لینک زیر قابل دسترسی است :

Analaysis – Understanding 5 G – Published by GSM Intelligence – TechTik.com

 

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا