CCNA Routing & Switchingسیسکو

آموزش کاربردی شبکه های Lan تا سطح CCNA منحصرا (Routing&Switching)-قسمت پنجم حافظه درسویچ های سیسکو

در مقاله قبل در مورد حافظه هایRAM و NVRAM موجود در روتر برد های سیسکو صحبت کردیم و شما را با ویژگی های آن آشنا کردیم.دراین مقاله می خواهیم ادامه حافظه های موجود در این دستگاه ها یعنی Flash و Rom را برای شما بیان کنیم.

در ادامه همراه ما و مجله تخصصی تک تیک باشید…

حافظه ROM یا Read Only Memory در روتروسویچ های سیسکو

ROM یکی دیگر از حافظه های اصلی درروتر بردهای سیسکو و سویچ های آن می باشد و یک حافظه فقط خواندنی می باشد که وظیفه راه اندازه و بوت روتر را بر عهده دارند.

البته در در سویچ و برد های قدیمی در این قسمت IOS دستگاه نگه داری می شد.

حافظه ROM تقریبا مشابه همان حافظه فقط خواندنی ROM در PC می باشد که وظیفه انجام دادن و مدیریت و نگهداری عملیات Power On Self-Test یا POST را بر عهده دارد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شما می توانید بنا بر نیاز اطلاعات موجود در این حافظه را بروزرسانی کتنید.

حافظه ROM در روتر ها شامل قسمت های زیر است:

  • Power-on Self Test  POST : این قسمت جهت بررسی عملکرد صحیح قسمت های مختلفی از سویچ مثل RAM – CPU مورد استفاده و راه اندازی می شود و اینترفیس های روتر را جهت راه اندازی به عهده دارد .
  • Bootstrap Program : این قسمت عملیاتی را انجام می دهد تا بتواند پروسه بوت و راه اندازی و بارگذاری سیستم عامل سویچ یا همان  IOSرا جهت راه اندازی روتر راآماده کند.
  • ROM Monitor : ازاین قسمت درشرایط خاصی جهت اعمال برخی تغیرات مانند برخی کانفیگ های خاص ، مثل ریکاوری پسورد روتر و یا بارگذاری یک IOS جدید استفاده می شود.
  • RxBoot : با استفاده از دستورات این قسمت میتوانید یک IOS جدید نصب کنید .
نحوه بررسی جدول Route در روترهای سیسکو

 

حافظه Flash یا Flash Memory در سویچ وروترهای سیسکو

به این حافظه EEPROM هم می گویندونوع پیشرفته تر از سری حافظه های ROM می باشد که یک حافظه بلندمدت و دائمی است که اطلالعات آن با قطع برق از بین نمی رود و سیستم عامل یا IOS سویچ درون آن ذخیره شده است.فلش در واقع نوعی حافظه erasable programmable read-only memory است به این معنا که می توان آن را با تکنولوژی های خاصی برنامه ریزی کرد .در این حافظه IOS و یا Firmware ها و تمام دستوراتی که نیاز است به صورت دایمی در حافظه ذخیره شود در این قسمت نگهداری می شود.

این حافظه که یک نوع حافظه مانا می باشد یعنی اطلاعات آن با قطع  برق از بین نمی رود حاوی همان IOSروتر شما می باشد و به مدد وجود این حافظه شما می توانید بدون آنکه نیاز به تغییر چیپ سویچ باشید نسخه IOS خود را تغییر یا بروزرسانی کنید.

درسال های اول طراحی این نوع حافظه ها به صورت SIMM با ظرفیت های پایین بودند که بر روی بورد اصلی روتر نصب میشدند ، همانند Cisco 2500  ، اما امروزه اکثر Flash های روتر های سیسکو به صورت کارت های compact flash با ظرفیت های بالا بسته به پشتیبانی و نیاز روتر سیسکو به راحتی از بیرون روتر و بدون نیاز به باز کردن کیس روتر و حتی خاموش کردن روتر سیسکو قابل تعویض و ارتقاع هستند

 

 

بهتر است این نکته را نیز بیان کنیم که هرچه سیستم عامل سویچ شما یا همان IOS سنگین و حجیم تر باشد به نسبت احتیاج به حافظه Flash بیشتر و همچنین RAM بیشتر می باشد.

پورت SFP در سوئیچ چه کاربردی دارد؟

همانطور که برای شما بیان کردیم در واقع در داخل حافظه Flash همان سیستم عامل سویچ یا روتر سیسکو قرار گرفته است که به آن IOS می گوییم درزیر ما نسخه IOS موچود در یک سویج ۲۹۶۰ را برای شما نمایش داده ایم:

برای این منظوراز دستور فوق استفاده کرده ایم:

Switch#dir flash:

 

ضمنا برای مشاهده محتویات این فایل با پسوند bin می بایست آنرا دانلود کنیم.

 

 

در این تصویر دستورات و ویژگی هر یک از حافظه هارا می توان مشاهده کرد که نشان می دهد هر حافظه شامل چه محتویاتی می باشد.

 

در پایان برای شما فلوچارتی قرار داده ایم که مراحل راه اندازی سویچ و روتر از ابتدا تا مرحله آخر به خوبی نمایش داده شده است که برای درک شماو به خاطر سپردن هر کدام بسیار مفید می باشد.پیشنهاد می کنیم این فلوچارت را به خاطر بسپارین.

امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشین،در مقاله بعدی مبحث آموزش کاربردی شبکه های Lan تا سطح CCNAرا ادامه می دهیم.مجله تک تیک را در شبکه های مجازی دنبال کنید و به دوستان خود معرفی نمایید.
۳ ۲ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا