لینوکس

استفاده از Help لینوکس

بدون شک برای هیچ انسانی دانستن تمام دستورات لینوکس و نحوه به کار گیری آن ها آسان نیست. به همین دلیل چه شما یک تازه کار و چه یک لینوکس کار حرفه ای باشید ، در تمام زندگی حرفه ای تان نیاز به منابعی دارید که از طریق آن ها بتوانید دستورات را به درستی وارد نمایید. به همین دلیل مهارت در استفاده از منابع آموزش دستورات لینوکس و دانستن تمام آن ها به علاوه کمی پشتکار تمام آن چیزی ست که شما را به تبدیل شدن به یک متخصص لینوکس حرفه ای مزدیک و نزدیک تر می کند.

در واقع به همین دلیل هم هست که در کانال تلگرام تک تیک به طور پیوسته اسلایدهایی جهت یادآوری دستورات مهم به اشتراک گذاشته می شود. در نوشتار پیش رو ما منابع اصلی و نحوه استفاده از آن ها را به شما آموزش خواهیم داد. مرجع Syntax دستورات لینوکس به چهار دسته زیر تقسیم می شوند :

  • Man page های لینوکس که کوتاه شده عبارت Manual است.
  • اطلاعات GNU
  • دستور help و ویژگی یا آپشن –help
  • وب سایت های مرجع که مهم ترین آن ها وب سایت Gentoo است.
راهنمای لینوکس
https://www.edx.org

Manual Page های لینوکس

پر استفاده ترین منابع لینوکس man page  ها هستند. شما به راحتی می تواند در هر توزیع لینوکس با تایپ عبارت man و در ادامه نام یک تاپیک به عنوان Argument ، صفحه راهنمای آن مفهوم را مشاهده نمایید.

Manual Page ها از سال ۱۹۷۰ وجود داشته اند. همچنین آن ها به صورت صفحات وب ، کتاب و تصویر نیز وجود دارند.

فرض کنید شما فقط یک بخش از نام دستور خاصی را به یاد دارید. اما مایل هستید که Man Page آن را مشاهده نمایید. در این صورت کافی ست که پس از عبارت man آپشن -f را تایپ کنید و سپس یک بخش از نام دستور را وارد نمایید. برای مثال در تصویر زیر خروجی دستور man -f cd را مشاهده می کنید که تمام Manual Page های شامل عبارت cd را نشان داده است :

دستور Hostname در لینوکس و یونیکس

راهنمای لینوکس

این امکان وجود دارد که به جای کل عبارت man -f از دستور whatis استفاده نمایید و نتیجه دقیقا یکسان است.

اگر می خواهید که جست جوی عبارت مورد نظر علاو بر  نام Manual Page در متن آن نیز صورت پذیرد می توانید از آپشن -k بهره ببرید. برای مثال خروجی دستور man -k cd به صورت زیر است :

راهنمای لینوکس

GNU Info System

دومین منبع معتبر دستورات لینوکس GNU Info System نام دارد. این مرجع که به اختصار به آن info نیز گفته می شود بعد از man دومین روش پر استفاده است.

با تایپ دستور info بدون هیچ Argument ای یک index از تمام تاپیک های آن به نمایش در می آید. شما می توانید به راحتی با استفاده از کلید های جهتی کیبورد در این لیست جا به جا شوید.

همچنین همانند دستور man اگر نام تاپیک مورد نظرتان را از قبل می دانید کافی ست دستور info  و در ادامه نام تاپیک را بنویسید. در تصویر زیر خروجی دستور info را مشاهده می نمایید.

کلید های مفید شامل q جهت خروح از info و h  جهت help خود info  است! همچنین با کلید Enter می توانید منو ها را انتخاب نمایید.

راهنمای لینوکس

اجازه دهید کمی بیشتر درباره ساختار یک صفحه Info صحبت کنیم :

هر تاپیکی که شما در صفحه info  مشاهده می نمایید ، node نامیده می شود. برای ملموس تر شدن قضیه فرض کنید که شما در حال خواندن یک کتاب PDF هستید. اگر دقت کرده باشید در بعضی از کتاب های الکترونیکی بخش ها و زیرمجموعه آن ها نمایش داده شده است. Node نیز دقیقا مانند همان بخش ها است. هر node  می تواند شامل منوها ، لینک زیرمجموعه های تاپیک و آیتم ها باشد.

آیتم های شبیه هایپرلینک ها در دنیای وب و اینترنت هستند و با علامت * مشخص می شوند ( در ابتدای نام ). اگر همین آیتم ها خارج از منو قرار داشته باشند با علامت :: مشخص خواهند شد. ( در انتهای نام )

ساخت حساب کاربری در Ubuntu

آیتم ها می توانند ارجاعی به فایل های info دیگر باشند. جهت جا به جایی بین node ها می توانید از کلید n جهت انتقال به Node بعدی و کلید p جهت انتقال به node قبلی استفاده کنید.

Help Option

سومین راه استفاده از Document های لینوکس بهره مندی از آپشن –help است. بیشتر دستورات در لینوکس دارای توضیحات بسیار کوتاهی هستند که به صورت خلاصه وجود دارند و با استفاده از آپشن –help یا -h قابل فراخوانی هستند. برای مثال با استفاده از help می توانید اطلاعاتی را درباره دستور man  که در بخش قبل توضیح داده شد بیابید. کافی ست که عبارت man –help را تایپ نمایید. خروجی آن در تصویر زیر مشهود است :

راهنمای لینوکس

حال برای اینکه دقیق تر روش استفاده از همه دستوراتی که تا اینجای این مقاله از وب سایت تک تیک گفته شد را فرا بگیرید توصیه ما مشاهده ویدیوی بسیار کوتاه در این لینک پست تلگرام است که تنها ۲ دقیقه از وقت شما را خواهد گرفت. همچنین حتما اعداد جلوی خروجی دستورات شما را گیج کرده است. در ویدیو مذکور روش استفاده از این اعداد نیز به روشنی آموزش داده شده است.

در ادامه برخی دیگر از منابع لینوکس را معرفی خواهیم کرد :

جهت مشاهده محیط های man و info از طریق gui می توانید ترمینال را در آن ها اجرا کنید و سپس دستور gnome-help را برای Debian و Fedora و دستور khelpcenter را در openSUSE اجرا نمایید.

همچنین محل ذخیره Documentation پکیج ها در تصویر زیر نمایش داده شده است :

و در آخر مراجع آنلاین به شرح زیر می باشند :

وب سایت لینوکس کامند دات او آر جی

راهنمای ابونتو

راهنمای اپن سوزه

راهنمای سنت او اس

 

 

 

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا