Hyper-Vمجازی سازی

استفاده از Checkpoints برای بازگشت ماشین مجازی به حالت قبلی در Hyper-V

یکی از مزایای استفاده از نرم افزار مجازی Hyper-v این میباشد که به شما اجازه می دهد که از وضعیت فعلی ماشین مجازی خود Checkpoint تهیه کنید، تا هر زمانی که احتیاج داشتید بتوانید به وضعیت سابق برگردید.
نحوه عملکرد Checkpoint همانند SnapShot در نرم افزار VMware میباشد.

فرض کنید می خواهید نرم افزاری جدیدی را نصب کنید اما مطمئن نیستید که آیا بعد نصب، سیستم در وضعیت پایدار باقی خواهد ماند یا خیر،  و یا اینکه می خواهید  تغییراتی در سیستم ایجاد کنید و بعد از این تغییرات ممکن است اثرات مخربی بر روی سیستم عامل به جا گذارد. اما با استفاده از Checkpoint می توانید هر زمانی که ماشین مجازی در وضعیت پایدار نبود آن را به همان وضعیت سابق خود برگردانید.

ایجاد Checkpoints از ماشین مجازی

برای اینکه بتوانیم از ماشین مجازی Checkpoints بگیریم کافیست بر روی ماشین مجازی مورد نظر کلیک راست و گزینه Checkpoints را انتخاب نمایید.
و یا اینکه می توانید از پنل Action سمت راست بر روی گزینه Checkpoint کلیک کنید.

هنگامی که فرآیند تکمیل می شود می توانید از قسمت Checkpoints(قسمت وسط صفحه) تمامی Checkpoint های موجود از ماشین مجازی را مشاهده و مدیریت کنید.

به این نکته توجه داشته باشید شما می توانید چندین Checkpoints از وضعیت ماشین مجازی تهیه کنید.
مانند تصویر زیر


استفاده از Checkpoint

اگر می خواهید ماشین مجازی خود را به یک نقطه قبل در زمان بازگردانید از قسمت Checkpoints باید بر روی Checkpoint مد نظر خود کلیک راست و گزینه Apply را انتخاب کنید.

سپس از شما سوالی مبنی بر اینکه آیا مطمئن هستید که می خواهید از Checkpoint انتخابی استفاده کنید. که با کلیک بر روی Apply این Checkpoint بر روی ماشین مجازی اعمال خواهد شد و به آن نقطه زمانی باز خواهد گشت.
اگر گزینه Create Checkpoint and Apply را انتخاب کنید یک Checkpoint جدید از ماشین مجازی تهیه می کند که در صورتی که نتوانستید از این Checkpoint استفاده کنید و یا … بتوانید به وضعیت فعلی خود باز گردید.

تهیه Clone از ماشین های مجازی بدون vCenter

Checkpoint


حذف Checkpoint

در پشت صحنه Checkpoints به عنوان فایل هایی با فرمت avhdx. در همان مسیر ماشین مجازی ذخیره می کند. زمانی که اقدام به حذف Checkpoint می کنید، Hyper-V دو فایل avhdx و .vhdx را ادغام می کند،
پس به هیچ عنوان این فایل را مستقیم پاک نکنید.

برای حذف از قسمت Checkpoints بر روی checkpoint مورد نظر کلیک راست و گزینه Delete Checkpoint را انتخاب کنید.

اگر گزینه Delete Checkpoint Subtree را انتخاب کنید علاوه بر حذف Checkpoint انتخابی، Checkpoint های زیر شاخه آن را حذف می کند.


خروجی گرفتن از checkpoint

امکان Export (خروجی) از Checkpoint این امکان را به شما می دهد بتوانید checkpoint ماشین مجازی را به یک مسیر دیگر منتقل کنید.
از گزینه Export می توانید به عنوان Backup گرفتن از Checkpoint ها  استفاده نمایید.
برا ی Export گرفتن کافیست بر روی Checkpoint کلیک راست و گزینه Export را انتخاب کنید.

سپس در پنجره باز شده با کلیک بر روی گزینه Browse مسیر جدید را مشخص کنید.

 

۰ ۰ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
0 کامنت
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دکمه بازگشت به بالا