Adobe Connectامنیتتکنولوژینرم افزار های تخصصی

امنیت ادوبی کانکت از صفر تا صد

ویژگی های متفاوتی در داخل ادوبی کانکت ، آن را به یک راه حل امن تبدیل می کند. اما قبل از اینکه این ویژگی ها و نحوه استفاده از آن ها را برای جلسه های آنلاین شرح دهم ، مایلم یک نکته خیلی مهم را درباره Adobe Connect بازگو کنم : وب سایت تک تیک از سال ۲۰۱۷ اولین و جامع ترین راهنمای فارسی را برای استفاده از ادوبی کانکت منتشر کرد. اکنون به دلیل گسترش ویروس کرونا ، استفاده از این راه حل محبوبیت بسیاری یافته است. ولی در هنگام انتخاب این گزینه با توجه به کامنت های زیادی که دریافت کرده ام ذکر چند نکته خالی از لطف نیست :

۱ – ادوبی کانکت یک راه حل بسیار پیشرفته است. اگر نیازمندی های شما در سطح سازمانی نیست یا قصد راه اندازی یک استارتاپ را دارید ، گزینه های بسیار ارزان تر و آسان تر از Adobe Connect برای شما وجود دارد. شما مجبور نیستید خود را با پیچیدگی های فنی هاستینگ ادوبی کانکت درگیر کنید.

۲ – از جمله این جایگزین ها راه حل های تماما آنلاین و رایگان مانند Skype و Jitsi و در نهایت راه حل پرطرفدار و محبوب اما محدود تر Zoom را می توان نام برد. همکارم مهندس علی کارآگاه به تازگی نحوه استفاده آسان و بدون نیاز به نرم افزار Skype را در این لینک آموزش داده است.

۳ – در سال ۲۰۱۸ آقای علی کارآگاه آموزش کامل استفاده از جیتسی را برای کسانی که در سازمان شان از مرکز تلفن ایزابل استفاده می کنند را در این مقاله منتشر کرد.

۴ – امکان استفاده از Jitsi به راحتی و بدون نیاز به ایزابل نیز وجود دارد که برای این کار کافی ست به این لینک مراجعه کنید.

حال که با امکانات دیگر نیز آشنا شده اید ، اگر هنوز مایل به استفاده از راهکار گران قیمت Adobe Connect هستید با ما در ادامه این راهنما برای آشنایی با نحوه برقراری امنیت ادوبی کانکت همراه باشید :

برقراری امنیت ادوبی کانکت از طریق سفارشی سازی دسترسی فولدرها

زمانی که به عنوان ادمین هاست ، یا Administrator وارد Adobe Connect Central می شوید ، سه فولدر اصلی در قسمت Meeting ها وجود دارد. این فولدرها Shared Meetings ، User Meetings و My Meetings نام دارند :

امنیت ادوبی کانکت
فولدرهای ادوبی کانکت میتینگ

فولدر Shared Meetings حاوی Meeting  هایی است که قرار است توسط چندین میزبان یا یک گروه از افراد برگزار شوند. در این حالت این امکان وجود دارد که میزبان در طول یک جلسه تغییر کند و این وظیفه به فرد دیگری واگذار شود.

فولدر User Meetings حاوی میتینگ هایی است که هاست آن ها ، کاربری است که اکنون به Adobe Connect Central لاگین کرده است.

فولدر My Meetings نیز حاوی Meeting  هایی هست که شما شخصا برای خودتان ایجاد کرده اید و هاست آن ها خواهید بود.

با وجود اینکه تعاریفی که از نظر گذراندید ، معرف Permission های لحاظ شده به صورت پیش فرض برای هر فولدر است ، اما این دسترسی ها قابل تغییر به صورت سفارشی هستند. ولی به عنوان یک قانون عمومی ، توصیه من این است که این دسترسی ها را به همین صورت استفاده نمایید و Meeting های مورد نظرتان را با توجه به دسترسی که می خواهید بر روی آن اعمال شود به فولدر مناسب انتقال دهید.

به هر حال مانند تصویر زیر می توانید Permission فولدرها را تغییر دهید :

امنیت ادوبی کانکت
به قسمت های زرد رنگ توجه نمایید

چه کسی می تواند وارد Meeting ها شود؟

در زمان ایجاد یک Meeting می توانید تعیین کنید که چه کسانی می توانند به Meeting مورد نظر وارد شوند. برای این کار مانند تصویر زیر به قسمت Edit Information  وارد شوید و گزینه مناسب را در بخش Access انتخاب کنید.

امنیت ادوبی کانکت
گزینه پیش فرض ، گزینه سوم است

برای مثال ، گزینه اول با نام Only registered users may enter the room باعث می شود که هیچ کاربر مهمان که نام کاربری در دیتابیس کاربران میتینگ ندارد ، نتواند وارد آن شود.

حتی این امکان وجود دارد که برای Room مورد نظرتان یک کلمه عبور علاوه پسورد مطعلق به نام کاربری هر شخص تعیین کنید.

هر چند که گزینه پیش فرض از نظر من همیشه مناسب است : Only registered users and accepted guests can enter the room

به این معنا که تنها کاربران ثبت نام شده و مهمان هایی که توسط هاست ورود آن ها تایید می شود ، می توانند  وارد Meeting شوند و در طول جلسه قابل مدیریت است. در تصویر زیر این موضوع به خوبی نشان داده شده است :

امنیت ادوبی کانکت
این تنظیمات در سمت چپ دکمه Help هستند

همچنین دیالوگ اعلام تمایل ورود یک فرد مانند زیر خواهد بود :

امنیت ادوبی کانکت
یوهان دو سلنتیو میخاد وارد بشه ؟ اجازه داره ؟ 🙂

همچنین می دانیم که نقش های کاربران شرکت کننده در یک Meeting که شامل ۴ نقش هستند ، قابل ویرایش در زبانه Edit Participants میتینگ است :

امنیت ادوبی کانکت
Edit Participants

این نقش ها شامل Host ، Presenter ، Participant و Denied هستند.

جهت کسب اطلاعات بیش تر درباره ساخت کاربر و گروه در ادوبی کانکت به این مقاله مراجعه نمایید.

ارتباط امن در ادوبی کانکت :

با وجود اینکه Login و محتوای آپلود شده در داخل یک Meeting به صورت پیش فرض امن شده اند ، اما ممکن است که Administrator ها تمایل داشته باشند پروتکل های Real-time Management را Web Services API های مربوط به ادوبی کانکت را نیز امن نمایند. تنظیمان مربوط به این بخش را در مسیر Administration ، سپس More Settings و بعد Require SSL Connection یا همان RTMPS و در نهایت Enable Enhanced Security می توانید بیابید.

البته توجه داشته باشید که این تنظیمات Account-wide هستند. به این معنا که تاثیر آن ها بر روی یک Meeting خاص محدود نمی شود و همه Meetingها را شامل خواهند شد.

امنیت ادوبی کانکت
RTMPS and HTTPS

در واقع هر Meeting از دو پروتکل اصلی استفاده می کند : یکی پروتکل RTMPS جهت Media Streaming و دیگری HTTPS برای ارسال محتوا.

اگر می خواهید بدانید که آیا Meeting های شما در ادوبی کانکت از این نظر امن شده اند یا نه ، کافی ست در زمان اجرای Meeting ، از بالا و در سمت راست ، نشان گر پهنای باند را مشاهده نمایید. اگر علامت قفل بر روی آن وجود داشت ، به این معنی خواهد بود که Media Streaming در این جلسه به صورت امن یعنی با پروتکل RTMPS انجام می شود و تنظیمات یاد شده توسط Administrator اعمال شده اند. اگر علامت قفل بر روی نشان گر پهنای باند وجود نداشت ، یعنی در حال استفاده از RTMP هستید و اصطلاحا استریم به صورت Clear ارسال می شود.

اگر چه حتی در این حالت نیز همچنان محتوای وب و لاگین با استفاده از پروتکل HTTPS امن است.

امنیت ادوبی کانکت
علامت قفل نشان دهنده استریم امن است

البته اگر شما به عنوان یک کاربر یا HTML Client به میتینگ متصل شوید ، این علامت را حتی با وجود امن بودن جلسه مشاهده نمی کنید. اما این به معنای عدم فعال بودن Secure Web Socket نیست. چرا که این علامت در محیط HTML Client نمایش داده نمی شود.

خط مشی های امنیتی در ادوبی کانکت

همان طور که در ابتدای مقاله عنوان کردم ، شاید بتوان ادوبی کانکت را یکی از پیشرفته ترین راه حل های برگزاری جلسات آنلاین دانست. از دیگر قابلیت های پیشرفته برای برقراری امنیت در Adobe Connect  ، بخش Compliance and Control Settings است. البته بخشی نیز برای تعیین پالیسی های پسورد کاربران به صورت جداگانه وجود دارد ، اما به دلیل اینکه از حوصله این مقاله خارج است به شرح آن نپرداخته ام.

اما چه خط مشی هایی قابل پیکربندی هستند؟ برای مثال در بعضی از سازمان ها مدیر می خواهد که کاربران یا شرکت کنندگان نتوانند در جلسه های آنلاین آن را Record نمایند. یا حتی نتوانند دسکتاپ شان را به اشتراک بگذارند. چنین محدودیت هایی از این بخش قابل پیکربندی است که البته از قسمت Administration  و سپس Compliance and Control قابل دسترسی است.

امنیت ادوبی کانکت
از شیر مرغ تا جون آدمیزاد

لیست کاملی از آن چه در این بخش قابل پیکربندی است را در این لینک مشاهده می نمایید.   

نگاهی کوتاه بر Single sign-on و پیاده سازی های ادوبی کانکت

قابلیت Single Sign-on یا SSO نیز از دیگر قابلیت های مفید Adobe Connect است که به راحتی نیز پیاده سازی می گردد. این امکان بسیار ساده با استفاده از Web Services API ها قابل پیکربندی است.

امنیت ادوبی کانکت
Single Sign-on

در پایان باید بدانید که چند مدل کلی پیاده سازی Adobe Connect وجود دارد. هر کدام از این مدل ها سطح متفاوتی از قابلیت های امنیتی را ارائه می دهند. آن دسته از دوستانی که از مدل Adobe Connect Multi-tenancy hosted environment را پیاده سازی کرده اند ، بسیاری از ویژگی هایی که در این راهنما به آن ها اشاره شد را خواهند داشت.

درباره امنیت ادوبی کانکت همین بس که کاملا منطبق بر استانداردهای SOC 2 و همچنین ISO-27001 توسعه داده شده است.

لینک های سودمند آموزش ادوبی کانکت :

حل مشکلات فنی ادوبی کانکت

آموزش ادوبی کانکت

ویدیو حل مشکل روبوتیک شدن صدا در ادوبی کانکت

۴.۲ ۶ رای دادن
رای دادن به مقاله

نوید داریا

Experienced IT Specialist with a demonstrated history of working in the information technology and services industry. Skilled in VMware ESX, Domain Name System (DNS), DHCP, VoIP, Veeam Backup Solutions, Adobe Connect, Servers, and Data Center. Strong operations professional graduated from Amirkabir University of Applied Sciences and Technology. Now I am studying Informatics at Vienna University
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
85 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
Ssssssss
Ssssssss
1 سال پیش

سلام ببخشید کسی که با لینک وارد گروه درسی دانشگاه در برنامه ادوبی کانکت شده و مزاحم درس و استاد شده آیا پیدا میشه؟!

ناشناس
ناشناس
در پاسخ به  Ssssssss
1 سال پیش

نه قلبکم?

دانش آموز کلاس سوم
دانش آموز کلاس سوم
2 سال پیش

سلام میشود بگویید که ما چطور میتوانیم وقتی که کاربر عادی هستیم معلمو از حالت هاست بیرون بیاریم و خودمون هاست بشیم بدون اینکه کسی بهمون دسترسی بدهد؟؟؟

محمد
محمد
در پاسخ به  دانش آموز کلاس سوم
1 سال پیش

ببخشید تو بذو گوهتو بخور

ㅤㅤㅤㅤㅤw
ㅤㅤㅤㅤㅤw
در پاسخ به  محمد
1 سال پیش

خایه مالو سگ بگاد

ㅤㅤㅤㅤㅤw
ㅤㅤㅤㅤㅤw
در پاسخ به  دانش آموز کلاس سوم
1 سال پیش

ببین اگه سرور رو بزنی حله پاشو برو با nmap , nuclei در هر حال ی اسکنری برو سرور رو اسکن کن اگر اسیب پذیری داشت “اجازه بگیر نفوذ کن”

الی
الی
2 سال پیش

سلام وقتتون بخیر. ببخشید من کارگاه آنلاینی در ادوب کانکت دانشگاه ثبت نام کردم منتها چون هزینه ش زیاد بود با دوستم نصف کردیم. در زمان برگزاری کلاس آنلاین اگه هر دومون یکی با لپ تاپ و دیگری با گوشی وصل بشیم و اسم من رو به صورت ۱ و ۲ بندازه چه به صورت مهمان چه رجیستر شده با یوزر و پسورد، آیا با ردیابی آی پی استاد میفهمه که مثلا من در یه شهرم و اون دوستم که با گوشی با اطلاعات من اومده در شهر دیگه ست؟ممنون میشم جوابمو بدید و اگه راهی داره دو تایی بتونیم… بیشتر»

معلم
معلم
2 سال پیش

سلام.من دو بار پیام گذاشتم. اما الان هیچ کدوم نیستند

معلم
معلم
2 سال پیش

سلام. من معلم هستم. فایل pdf که تدریس می کنم نمی خواهم توسط بچه ها قابل دانلود باشه. صفحه رو شر می کنم اتصال کند میشه، می خواستم بدونم چه راهی داره که که بچه ها نتونند pdf من رو دانلود کنند .خیلی ممنون

ناشناس
ناشناس
2 سال پیش

سلام.من معلم هستم. فایل pdf دارم که فقط می خوام از روش تدریس کنم اما بچه ها می تونند دانلودش کنند و من اینو نمی خوام. از طریق اسکرین شیر هم سرعت کند میشه و نمی تونم از این روش استفاده کنم…سوال من اینه گزینه ای هست که بچه ها نتونند فایل pdf که دارم درس میدم رو برای خودشون دانلود کنند؟ تشکر

ابوالفضل
ابوالفضل
در پاسخ به  ناشناس
2 سال پیش

عجب معلم نامردی چه میشه حالا اگه ما دانش آموزا دانلود کنیم؟

آزیتا
آزیتا
2 سال پیش

سلام
در صورتی که در یک جلسه ادوبی کانکت بصورت مهمان و هر بار اسم های مختلف وارد بشیم، Host متوجه میشه که همون شخص قبلی با اسم جدیدی وارد شده یا نه؟؟

کامیار
کامیار
2 سال پیش

سلام. خواسام بدونم اگر بعد از برگزاری کلاس در ادوب کانکت وارد لینک به صورت مهمان بشیم ایا موقع خروجی گرفتن اکسل از کاربران اسم ما هم ثبت میشه؟

رها
رها
2 سال پیش

سلام
من یه وب سایت وردپرسی دارم که داخلش کلاس و دوره های انلاین میفروشم و میخوام مثل ای سمینار کاربرها بتونن با مشخصاتی که داخل سایت لاگین کردن ، به صورت اتوماتیک وارد کلاس مد نظر بشن ، داخل سایت ادوبی این لینک رو یافتم
https://helpx.adobe.com/adobe-connect/webservices/login.html
ولی چیزی ازش متوجه نشدم ، ممکنه براتون که راهنماییم کنید؟
سرور اختصاصی دارم که روش هم سایتم رو بالا اوردم و هم سرور ادوبی کانکت رو نصب کردم.
ممنونم

مهدی
مهدی
2 سال پیش

سلام من میخوام استادو بندازم از کلاس بیرون چطوری میشه این کارو کرد !؟ یا یه یوزر ساخت و یا به عنوان کاربر مهمان وارد شد !؟ هر کی باشه استادش درس نده دوست داره استادشو بندازه بیرون :/ راهنمایی کنید چطوری به عنوان کاربر مهمان برم داخل :/

Haniye
Haniye
2 سال پیش

سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم چطور میشه فایلی که استاد در ادوب کانکت قرار میده را دانلود کنیم چون گزینه دانلودی برای من نمیاد

sare
sare
3 سال پیش

ممنون از توضیحات

آخرین تغییر 3 سال پیش توسط sare
ابوالفضل
ابوالفضل
3 سال پیش

سلام من بالاخره بعد از ۵ ماه برنامه هک ادوب کانکت رو ساختم این برنامه رو به برنامه وصل میکنم . آپشن های این برنامه رو حذف کردن هاست ، وصل شدن میکروفون بدون اجازه ، پایین انداختن دست بقیه بچه ها ، قطع میکروفون هاست ، خراب ارسال شدن صدا ( مخصوص وقت هایی که بلد نیستی جواب بدی ) رو قرار دادم . ولی خداییش خیلی زحمت کشیدم . حالا سوال من اینه که هاست اجازه داره مارو برای همیشه از کلاس حذف کنه ؟؟؟؟؟

ابوالفضل
ابوالفضل
در پاسخ به  نوید داریا
3 سال پیش

بله میدونم اجازه هاست دست منه خخخ
اما سوال من این بود که میترسم بفهمن که هکش کردم برایی همین گفتم

آخرین تغییر 3 سال پیش توسط ابوالفضل
یاسین
یاسین
در پاسخ به  ابوالفضل
2 سال پیش

برنامرو خریدارم بمولا
لطف میکنی بفرستی

ناشناس
ناشناس
در پاسخ به  ابوالفضل
3 سال پیش

میشه بگین برنامه چیه

Morteza
Morteza
در پاسخ به  ابوالفضل
2 سال پیش

نمیشه اینو برا منم بفرستی؟

دختر ناشناس
دختر ناشناس
در پاسخ به  ابوالفضل
2 سال پیش

میشه بگین این برنامه چیه؟???

ناشناس
ناشناس
در پاسخ به  ابوالفضل
2 سال پیش

میشه برنامشو بدی

رهگذر
رهگذر
در پاسخ به  ابوالفضل
2 سال پیش

به راحتی قابل رد یابی هستید. چه از VPN یا حتی VPS سرور مجازی استفاده کنید. زمانی که شما وارد ادوبی کانکت می شوید. لاک و اطلاعات شما در ادوبی کانکت ذخیره میشه از طریق LogAccess در نرم افزار ادوبی کانکت یا سیستم فایروال اطلاعاتتون رد یابی میشه و اگر مدرسه به اون شرکتی که آدوبی کانکت گرفته اطلاع بده دیگه اون شرکت بخاطر تداخل ها، و ورود غیر مجاز ها به دادسرای جرایم رایانه ای شکایت میکنه بعد از شکایت ۶ ماه بعد دادگاه ازتون دعوت میکنه برید که از خودتون دفاع کنید. اگر زیر ۱۸ سال باشید. خانوادتون… بیشتر»

...
...
3 سال پیش

سلام
اگر لینک کلاس خود را با دیگران مجبور شیم که به اشتراک بزاریم ایا به غیر از کلاس ما به چیزای دیگه ای از سیستم و …. دسترسی خواهند داشت؟

مهدی
مهدی
3 سال پیش

سلام وقت بخیر
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که از طریق چه تنظیماتی میشه این حالت رو فعال کرد که تا قبل از ورود مدرس (Host)، هیچ کاربری (Participant) نتونه وارد کلاس بشه…
متشکرم

آخرین تغییر 3 سال پیش توسط مهدی
مهدی
مهدی
در پاسخ به  نوید داریا
3 سال پیش

ممنون از پاسختون
آخه در بعضی از کلاس های دانشگاهی این مورد رو دیده بودم، با کلیک روی لینک کلاس، مینوشت که کلاس هنوز شروع نشده، و وارد کلاس نمیشد تا استاد وارد بشه

Majid
Majid
3 سال پیش

سلام
وقت بخیر
ممنونم از توضیحات شما
یک سئوال: آیا امکانش هست در یک جلسه (اجازه گرفتن افراد رو غیرفعال کرد) یعنی فقط بلندگو برای شنیدن در اختیار کاربر باشد؟
در جلساتی که تعداد افراد زیاد هست، تعدادی با این کار هاست رو ازار میدند
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

ali
ali
3 سال پیش

سلام.وقتتون بخیر.کسی که host بودلینک یه کلاس درادوبی کانکت روفرستادوهمه بدون نیازبه واردکردن نام وپسورد واردکلاس شدند.ینی همه باشناسه ایشون بودند و همه هم host شدن.آیا امکان ردیابی نفرات حاضر وجودداره؟

هما
هما
3 سال پیش

سلام اگه کسی با یوزرنیم و پسورد یه اکانت host وارد یه میتینگ بشه آی پی و اطلاعاتش ذخیره میشه یا مثلا میتونن ردیابی کنن سیستم یا لوکیشنش رو؟ با registerd user چطور؟ آی پی و اطلاعاتشون وقتی توی یه میتینگ وارد میشن سیو میشه؟ اگه اره چطور میشه حالا چه با اکانت host و یا registered user بدون اینکه کسی بتونه به آی پی دسترسی پیدا کنه وارد شد؟

Armita
Armita
3 سال پیش

سلام امکان حک کردن برنامه Adobe connect

مصیب
مصیب
3 سال پیش

سلام وقت بخیر سرور ادوب کانکت اطلاعات کاربران مهمان را سیو می‌کند

هما
هما
در پاسخ به  نوید داریا
3 سال پیش

سلام…کسایی که با یوزر نیم و پسوورد host وارد یه میتینگ میشن چطور؟ آی پی سیستم کسایی که به عنوان host وارد شدن ذخیره میشه؟ و یا قابل ردیابی و پیدا کردن هست؟

مدیر دبستان حضرت ابولفضل
مدیر دبستان حضرت ابولفضل
3 سال پیش

سلام الاغ عزیزم ادوب بده من

مدیر دبستان حضرت ابولفضل
مدیر دبستان حضرت ابولفضل
3 سال پیش

چقدر تصویر دانش اموز جا میگیره

مدیر دبستان حضرت ابولفضل
مدیر دبستان حضرت ابولفضل
3 سال پیش

سلام ببخشید من سعی دارم در ادوب بدون هزینه تدریس کنم ممنون میشم کمک کنید

مهدی
مهدی
3 سال پیش

سلام

لطفا اگه امکان داره کمک کنید.

در ادوبی همزمان یک نفر می تونه با اسم های مختلف وارد بشه. مثلا با راول با داشتن یوزر و پسورد به نام علی احمدی وارد بشه بعدش دوباره با همون یوزر و پسورد وارد بشه که اسمش علی احمدی ۲ میشه. آیا راهکاری هست که جلوی اینکار رو گرفت.

مهدی
مهدی
3 سال پیش

سلام من میخواستم کلاسم رو تو ادوبی کانکت از کار بندازم راهکاری هست خسته شدم بخدااا کلافم کرده دیگه روانی شدم
اگه کاری میشه کرد که کلاسم رو در ادوبی کانکت از کار انداخت یا هک کرد ممنون میشم

حميد
حميد
3 سال پیش

سلام
من می خواستم یک کاری بکنم که بدون اجازه بتوانم میکروفونم رو فعال کنم میشه کمکم کنید

ramin
ramin
3 سال پیش

با سلام
دوستان نصب ssl ادوبی با هزینه انجام میشود .
در صورت نیاز با ایمیل زیر در ارتباط باشید
prtgnote@gmail.com

amin
amin
3 سال پیش

سلام ممکنه یه راهنمایی بکنید که خودم چطور میتونم یه کلاس ادوبی برای دانش آموزان درست کنم؟!

ناشناس
ناشناس
3 سال پیش

سلام و درود
در مورد راه اندازی SSL برای Adobe Connect و اتصال به آن از طریق وب اگر مطلبی دارید بفرستید لطفا.
ممنون

ناشناس
ناشناس
در پاسخ به  نوید داریا
3 سال پیش

ممنون

سارا زارع
سارا زارع
3 سال پیش

با سلام و احترام
تروخدا منو راهنمایی کنید من کلاس آنلاین دارم ولی زمانیکه هندزفری وصل میکنم صدای من بم میره و کاملا صدام مردانه آهسته و لم میکنه

دکمه بازگشت به بالا