MCSEwindows server 2019ویدیو

آموزش فعال سازی DHCP Server 2016 و اختصاص IP به کلاینت

DHCP مخفف Dynamic Host Configuration Protocol یکی از پروتکل ها و سرویس های حیاتی در اغلب شبکه ها محسوب می شود.وظیفه پروتکل DHCP اختصاص ip address نیز دیگر پارامترهای TCP/IP به سیستم ها و دیوایس های موجود در شبکه می باشد.

در شبکه های امروزی که تقریباً تمام آنها بر مبنای TCP/IP می باشند، هر سیستم یا دیوایس برای اینکه بتواند در شبکه با بقیه سیستم ها ارتباط برقرار نماید می بایست یک شناسه منحصر به فرد در آن شبکه داشته باشد که به آن ip address می گوییم و نیز در کنار آن ip address ، یک پارامتر به نام subnet mask نیز داشته باشد.

در شبکه های کوچک که تعداد بسیار کمی سیستم و دیوایس در آنها وجود دارد، عملیات اختصاص ip address و subnet mask به سیستم های شبکه، معمولاً به صورت دستی (static) توسط ادمین شبکه انجام می شود و در این شبکه ها الزامی به راه اندازی DHCP Server در شبکه وجود ندارد.
اما زمانی که تعداد سیستم ها و دیوایس های شبکه افزایش می یابد، نیاز به وجود DHCP Server در شبکه بیش از پیش احساس خواهد شد.در چنین شبکه هایی نیاز به وجود یک راهکار مدیریت متمرکز تنظیمات TCP/IP سیستم های شبکه کاملاً ضروری و ملموس می باشد.پروتکل DHCP می تواند تمام امور فوق را به صورت متمرکز و اتوماتیک انجام داده و مدیریت نماید.

لذا در شبکه ها پروتکل DHCP را بر روی یک سرور نصب و راه اندازی می کنیم و از این پس این سرور به عنوان DHCP Server شبکه محسوب میشود. البته در شبکه های متوسط و بزرگ بهتر است حداقل دو عدد DHCP Server راه اندازی شود تا اگر به هر دلیل یکی از آنها از کار افتاد، سرور دیگری بتواند به سیستم های شبکه سرویس دهد.

پس DHCP Server سیستمی است که به صورت متمرکز، عملیات اختصاص ip address و Subnet Mask و دیگر پارامترهای TCP/IP به سیستم ها و دیوایس های موجود در شبکه را انجام می دهد.

پروتکل DHCP با استفاده از دو پورت UDP 67 و UDP 68 در شبکه کار می کند.ابتدا سیستم های شبکه که تنظیمات آنها در حالت DHCP Client قرار دارد، درخواست های دریافت آدرس ip را بر روی پورت udp 67 در شبکه broadcast می کنند و سپس dhcp server شبکه این درخواست ها را دریافت می نماید و روی پورت udp 68 خود به آنها سرویس می دهد.

در این ویدئو آموزش نصب DHCP  بر  روی ویندوز سرور ۲۰۱۶ و اختصاص IP  به ویندوز ۱۰ را آموزش خواهد دید :

۴ ۵ رای دادن
رای دادن به مقاله
اشتراک در
اشاره به موضوع
guest
5 کامنت
جدیدترین
قدیمی ترین نظرات با تعداد رای بالا
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ali-arman
ali-arman
2 سال پیش

سلام. اگر بیش از ۲۵۶ کامپیوتر در یک شبکه داشته باشیم و همه باید از یک سرور و در یک range IP بگیرند ، تنظیم چطور است؟ ممنونم

علی
علی
در پاسخ به  ali-arman
1 سال پیش

باید کلاس IP عوض کنید

afrooz_cool
afrooz_cool
3 سال پیش

چرا من ویدئو رو نمیبینم ؟

علی کارآگاه
مدیر
3 سال پیش

مهندس عالی بود ویدیو هاتون

دکمه بازگشت به بالا